הגשר על נהר קוואי

הגשר על נהר קוואי – The Bridge Over the River Kwai
אחת מהאטרקציות המפורסמות של תאילנד, אליה יוצאים רבים בטיול יומי מבנגקוק, או מהעיירה הסמוכה לגשר, קנצ’נבורי.

הגשר על נהר הקוואי (Kwai River) הוא מבנה ארכיטקטוני בעל משמעות היסטורית וחשובה. אזכור לתקופה קשה בה הלחימה בזמן מלחמת העולם ה- 2 גבתה קורבנות רבים. הגשר על נהר הקוואי הוא אחד הגשרים המפורסמים ביותר שקיימים, עליהם נכתבו ספרים ואף צולם סרט בשם “הגשר על נהר הקוואי”, חשוב לציין כי הסרט בעל עלילה בדיוניות ושונה מהעובדות ההיסטוריות, אך שואב השראה מהעובדות הקיימות.

הגשר על נהר הקוואי ידוע כחלק מאד מפורסם מאותו מסלול אשר היה אמור לחבר בין תאילנד לבורמה, לעבור מעל נהר הקוואי. כח הבנייה של אותה דרך כלל אלפי שבויי מלחמה. בשנת 1943, בזמן מלחמת העולם ה- 2, נבנה הגשר תחת הכיבוש האימפריה היפנית וכאמור, נבנה על ידי שבויים מלחמה ביניהם אוסטרלים, הולנדים ובריטים. הרעיון לסלילת הדרך עלה ככל שהיפנים הלכו ונכנסו אל תוך פנים תאילנד לכיוון בורמה, אז גילו כי יש קושי בהגעה לאותו אזור. בעקבות מצב זה הוחלט על סלילת דרך, אשר מטרת בנייתה היתה קישור בין שני האזורים המדוברים. התכנית הייתה סלילה ובנייה של דרך הנמשכת לאורך מרחק של 415 ק”מ , על מנת למצוא דרך בה יוכלו להעביר אספקה, ציוד, מזון אנשים וכוחות לחימה באופן מהיר יותר ויעיל יותר בזמן המלחמה. ידוע כיום כי התנאים בהם עבדו השבויים היו מחפירים ביותר וכמעט אינם אנושיים. השבויים במשך כל שעות היממה, בתנאי רעב, רבים מהם לקו במחלות שונות כאשר סיוע רפואי כמעט ואינו ניתן לאותם שבויי מלחמה. בנייה זו גבתה אלפי קורבנות אדם. ואף ידועה בכינוייה “דרך המוות” (Death Railway).

הדרך, אשר תוכנן בקפידה על ידי מהנדסים יפנים, אמורה הייתה לעבור במסלול שכולל עמקים וגבעות, כל עבודת החציבה והסלילה הייתה ממוקמת באזורים גיאוגרפיים לא פשוטים כלל וכלל, עבודה מפרכת בתוך ג’ונגלים סבוכים ותנאי מזג אויר בלתי אפשריים. העבודה המתישה נעשתה רובה על ידי בני אדם, מכונות ובאזורים בהם היה קושי לעבור עם כלי תחבורה, גם פילים היו משמשים ככלי תחבורה המעביר ציוד ואנשים. בשל חשיבותו האסטרטגית של הגשר בזמן המלחמה, הוא היווה מטרה אשר הופצצה מספר פעמים בזמן הלחימה ולכן חלקים גדולים ממנו נהרסו. עם תום מלחמת הועלם ה-2 הגשר שוחזר וחלקים ממנו נבנו מחדש. במשך שנים עוד היתה עוברת רכבת המשמשת כרכבת משא. כיום הרכבת עוברת באופן יומיומי מקנצ’נבורי (Kanchanaburi) לתחנה בנאם טוק (Nam Tok Railway Station) ומשמשת בעיקר תיירים אשר באים לראות את האתר ההיסטורי המפורסם. נקודה זו הפכה להיות יעד תיירותי פופולארי מאד. חלק מהאתר מציג היום שני מוזיאונים המציגים את העובדות ההיסטוריות וקיים גם אתר בית הקברות בו נקברו אותם שבויים מלחמה אשר מתו בזמן עבודת הפרך.